Sīkdatnes nodrošina vietnes pienācīgu darbību Vairāk
KAKAO.lv
Autors: Kārlis

Koka kartiņas

EkoKakao    
Koka kartiņas Cik gan tas ir loģiski! Maz lietojamas un vienreiz lietojamās kartiņas no koka! Piemēram ID kartes dažādās konferencēs, elektroniskās atslēgas viesnīcās utt. Palieto, kad vairs nav vajadzīgas vai nodilst - taisi ugunskuru. Tomēr draudzīgāk dabai nekā no naftas taisītās plastmasas kartiņas.
 




TupunTuries.lv saprātīgi IT risinājumi - vieta mājaslapām un e-pastiem →

Autors: Kārlis

Kā ietaupīt degvielu ikdienā

EkoKakao, Video, Auto    
Amerikāņi izveidojuši mazu feinu video par to kā ietaupīt degvielu ikdienā. Visi ieteikumi gan ir labi zināmi, taču daudzi tomēr pamanās tos aizmirst vai neievērot uzskatot par liekiem. Tā nav, katrs sīkums summējas un rezultātā varam ietaupīt saujiņu naudas un kādu polārlāci ziemeļpolā.



Lūk ieteikumi, kas minēti video (ar dažām mūsu piebildēm):
1. Samazini ātrumu. Samazinot ātrumu no 105 km/h līdz 90 var samazināt degvielas patēriņu pat par 20%.

2. Uzturi savu auto tehniskā kārtībā. Loģiski, taču daudzi aizmirst vai nepievērš tam uzmanību. Gaisa filtra maiņa palīdzēs motoram vieglāk elpot un mazāk tērēt degvielu. Tāpat neaizmirstiet veco labo ieteikumu - uzturēt riepās normālu spiedienu (mazliet mīksta riepa pamatīgi bremzē auto un liek motoram strebt vairāk degvielas).

3. Izslēdz motoru, kad nebrauc. Piestājot pie veikala, izlaižot pasažierus, gaidot mīļoto meiteni atgriežamies no friziera - izslēdz motoru. Nav nekādas jēgas to darbināt. Protams, ja vien nav barga ziema un gribas būt siltumā, vai karsta vasara un gribas kondicionēties. Bieži vien pat sastrēgumos var izslēgt dzinēju. Dzinējam un citiem agregātiem var atvieglot dzīvi arī izslēdzot lukturus, kad nīksti sastrēgumā. Galvenais neaizmirsti ieslēgt atpakaļ!

4. Nesildi motoru. Iedarbināji un brauc. Protams, ieteicams ir nemocīt aukstu motoru ar lieliem apgriezieniem.

5. Vienmērīgi min pedāļus. Strauja uzsākšana ir lieka degvielas tērēšana, it īpaši, ja pēc tam ir strauji jābremzē. Vilkties nevajag, galvenais braukt vienmērīgi.

6. Izmet lieko svaru. Iztīri bagāžnieku. Dažkārt tur var atrast slidas no pērnās ziemas un piepūšamo telti no aizpērnās vasaras. Izmet. Tev to nevajag ikdienā. Būsi pārsteigts cik daudz degvielas patērē liekais svars.

7. Noņem jumta bagāžnieku. Ja nav jāved nekas uz jumta liekams - noņem bagāžnieku. Tas rada milzīgu (patiešām!) gaisa pretestību, kas savukārt noved pie lielāka degvielas patēriņa. Un neved uz jumta to, ko var ielikt salonā. Viena uz jumta piesieta kaste vai pat velosipēds var palielināt degvielas patēriņu vismaz par 15-30%.

Pēdējie divi ieteikumi no video ir diezgan amerikāniski...
8. Nebrauc pa zemes ceļiem. Lielāka rites pretestība, lielāks patēriņš. Mums gan reti kad ir izvēle nebraukt pa zemes (sliktiem) ceļiem.

9. Nopērc hibrīdu. Hibrīds ietaupa degvielu... NEKĀDĀ GADĪJUMĀ nedomā par absurdo hibrīdu pirkšanu! Mūsdienu hibrīdauto ir tīrs mārketings, kas tev liek maksāt milzu naudu par iedomātu ekonomiju/ekoloģiju. Ja esi gatavs mainīt auto, lai samazinātu patēriņu - pērc dīzeli. Jā, dīzeļdegviela maksā dārgāk, taču degvielas patēriņš ir krietni mazāks un rezultātā arī izdevumi ir mazāki. Un neklausi tām muļķībām ko stāsta auto pārdevēji, ka mazs benzīna motors būs ekonomisks. Nebūs. Viņš vienalga rīs par vismaz litru vairāk kā līdzīgs dīzelis.

Priecīgu taupīšanu!
 



Autors: Kārlis

Nopērc mašīnu - iestādi koku!

EkoKakao    
Nopērc mašīnu - iestādi koku! Brazīlijā izstrādāts jauns likumprojekts, kas palīdzēs mazliet uzlabot (samazināt iznīcināšanas tempus) ekosistēmu. Likums paredz, ka izveicot dažādas sociālas aktivitātes ir jāiestāda koki. Daudzums atkarīgs no plānotā pasākuma.

Piemēram nopērkot jaunu auto būs jāiestāda 20 koki. Jo lielāks auto , jo vairāk koku. Tas pats arī precoties - 10 koki, un šķiroties - 25 koki. Arī pārdodot māju nāksies atlocīt piedurknes un ķerties pie lāpstas. Nu, gandrīz.

Likums neparedz, ka katrs tiešām ķersies pie lāpstas un stādīs kokus kur pagadās. Tā vietā būs vienkārši jāsamaksā koku stādīšanas nodeva. No vienas puses tas ir labi, jo tad koku stādīšana notiktu organizēti un plānveidā. No otras puses tas ir vēl viens veids kā izspiest naudu no iedzīvotājiem. Atliek vien cerēt, ka naudiņa tiešām aizies koku stādītājiem un Brazīlijas mūžameži neizsīks. Atgādināšu, ka katru sekundi pasaulē tiek izcirsti mūžameži divu futbola laukumu apmērā.
 



Autors: Kārlis

400000 bumbiņu ezerā

EkoKakao, Video    
400000 bumbiņu ezerā Losandželosā huligāni pieķēzījuši Ivanhoe ūdens rezervuāru ar milzīgu daudzumu plastmasas bumbiņām. Dabas aizsargi tagad mēģina tās izķesēt... Nu labi, muldu. Patiesībā vainīgi ir paši dabas aizsargi. Izrādās, ka bumbiņas tur sabērtas ar nolūku, lai pasargātu dzeramo ūdeni. Gruntsūdenī esošajiem hloram un bromam sajaucoties un nokļūstot saules gaismā veidojas veselībai kaitīgas vielas. Tas nebūtu satraucoši, ja tas nenotiktu ūdens rezervuārā kurš ar ūdeni apgādā pusi pilsētas.

Lai pasargātu ūdeni no saules gaismas, zinātnieki izlēma nevis būvēt dārgu un sarežģītu jumta konstrukciju, bet vienkārši sabērt ūdenī milzumdaudz plastmasas bumbiņu. Palaižot bumbiņas ezerā skats esot bijis līdzīgs, kā Bravia video reklāmā. Tikai melnbalts. Interesanti ko par bumbiņām saka ūdensputni.
 

Autors: Kārlis

Videi draudzīgi piknika trauki

EkoKakao    
Videi draudzīgi piknika trauki Pikniki ir forša lieta. Aizbrauc kaut kur pie dabas, uzklāj galdiņu, izvelc savus vienreizējās lietošanas traukus, paēd, papriecājies par svaigo gaisu... Un tad nāk nepatīkamākā daļa, ar ko daudzi tomēr netiek galā. Tā ir plastmasas trauku savākšana. Mēs apzinīgākie, protams, visu savācam, saliekam maisos un nogādājam līdz miskastei. Bet ir cilvēki, kas visu vienkārši atstāj. Ja tu esi viens no šādiem cilvēkiem, tad tev leiti noderēs videi draudzīgie trauki.

Tie ir veidoti no dabīgiem materiāliem un atstāti dabā pāris dienu laikā izšķīst neatstājot ne pēdas. Ideāls risinājums sliņķiem. Patiesībā visiem, kas lieto vienreizējās lietošanas traukus. Turklāt šie ir tik "draudzīgi", ka tos pat var apēst, ja nu rodas tāda vēlme.

Atliek vien cerēt, ka ar laiku visi plasmasas trauciņi tiks aizstāti ar šādiem. Arī tās pašas Statoil kafijas papīra glāzītes, kuras daudzi jo daudzi vadītāji nevīžo aizgādāt līdz miskastei un nereti vien izmet pa logu arī braucot. Starp citu, nebaidieties būt videi draudzīgāki - vienu Statoil glāzīti var lietot arī atkārtoti, kaut nedēļu no vietas. Nav vienmēr jāķer jauna un nevajadzīgi jāpiesārņo vide.
 



Autors: Edgars

Kāpēc ir labi nogremdēt drazu jūrā

EkoKakao    
Kāpēc ir labi nogremdēt drazu jūrā


Mēs, kas šad un tad ziņās redzam bažīgus onkuļus stāstām par jūrā nogremdētās kara laika drazas bīstamību, esam īpaši jūtīgi pret atkritumu noslēpšanu ōkeānā. Tāpēc, kad ieraugām ziņu par amerikāņu centieniem likvidēt vecos metro vagonus, nogremdējot tos ōkeāna dzelmē, tūlīt neapsveicam jeņķu iniciatīvu.

Izrādās, tā lieta nemaz nav tik vienkārša un bēdīga arī nē. ASV un arī citur pasaulē tas nav nekas jauns – vecus milzu dzelžus, tādus kā vilcieni vai kuģi, attīrīt no kaitīgajiem un potenciāli bīstamajiem materiāliem un nogremdēt jūrā, kur šie laikmeta liecinieki kļūst par tūrisma objektu akvalangistiem un mitekli zivīm. Šajā gadījumā no veciem vilcieniem tiek būvēts mākslīgs rifs un, kā novēro dabas pētnieki, zivju ordas ar acīmredzamu sajūsmu ieņem nogremdētos vagonus, virpuļojot caur durvīm, kuras vairs nekad neaizvērsies aiz ikdienas gaitās devušos ļaužu mugurām. Arī dažādi moluski un cita jūras radība atrod savu vietu no vilcieniem būvētajā rifā un ātri vien pārklāj un pārvērš līdz nepazīšanai vagonus, kas daudz gadus atpakaļ jauni un spīdīgi devās savā pirmajā reisā.

Šī mākslīgā rifa projekts no zaļā vai – šajā gadījumā varētu teikt, ka zilā – viedokļa izrādījies tik veiksmīgs, ka citi ASV piejūras štati arī izrādījuši vēlmi dabūt kādu vilcieniņu savām zivtiņām (jo Ņujorka šos dala bez maksas). Kas būs tālāk – auto kapsēta jūras dzelmē? Tiešām, kāpēc lai neizrādītos, ka tunča mūža sapnis ir mitināties kadillaka bardačokā?
 

Autors: Kārlis

Debesbura darbībā

EkoKakao    
Debesbura darbībā Pirms pusotra gada rakstījām par jaunu izgudrojumu kuģošanas jomā - debesburu. Tā ir liela bura (pūķis) kuru piestiprina lielajiem kravas kuģiem. Paceļot buru pietiekoši augstu tā "noķer" spēcīgu vēju, tādējādi palīdzot kuģiem pārvietoties. Toreiz šis projekts vēl bija tikai kā ideja, taču tagad ir noticis jau pirmais brauciens ar šo debesburu SkySails.

Kāds kravas kuģis šķērsoja Atlantijas okeānu ar buras palīdzību. Rezultātā iegūtā ekonomija bija 20%, kas ir fantastisks rezultāts. Drīz notiks testa brauciens ar divtik lielu - 300 kvadrātmetru - buru, kuras efektivitāti pārvēršot naudā ietaupījums būtu 2000 dolāru dienā. Diezgan ievērojami, ņemot vērā, ka vējš ir bezmaksas. Protams, pati bura nav lēta, taču tā ātri vien atpelnīsies ar ietaupīto degvielu.

Žēl, ka automobiļiem nevar pierīkot šādas buras. Par 20% mazāks degvielas patēriņš būtu fantastisks ieguvums globālā mērogā.
 



Autors: Kārlis

Saules lapiņas

EkoKakao    
Saules lapiņas



GROW ir pilnīgi jauns risinājums diezgan vecai idejai. Tās ir saules bateriju lapiņas, kuras tiek savienotas lielā režģī. Šo režģi var uzklāt burtiski jebkurai sienai vai virsmai, jo to var brīvi locīt.

Mazās lapiņas, kas starp citu veidotas no otrreiz pārstrādāta polietilēna, ne tikai uztvers saules enerģiju un pārvētīs to elektrībā, bet arī izskatīsies labi. Tā kā lapiņas ir nelielas un piestiprinātas aiz vienas maliņas, tās vējā plīvos un uzvedīsies kā īstas lapas. Gan jau ar laiku būs pieejamas lapiņas dažādās, arī dabīgās formās un mēs varēsim noaudzēt savu māju sienas ar mākslīgiem staipēkņiem.
 

Autors: Kārlis

Ekopele, kas barojas no siltuma

EkoKakao, Tehnika    
Ekopele, kas barojas no siltuma Kādu enerģiju dators rada bezvērtīgi un burtiski izpūš to gaisā? Pareizi, siltumu. Pamatīga silšana ir visu laptopu lielākā problēma. Procesors karst un silst viss laptops. Bet izrādās, ka šo enerģiju var izmantot atkārtoti. To var pārvērst elektrībā!

Šādu interesantu ideju radījis kāds speciālists piedaloties "zaļāku ierīču konkursā". Zem laptopa tiek paklāts paklājiņš (tas kalpo arī kā peles paliktnis), kurš uzņem siltumu un izmantojot nanotehnoloģiju pārvērš to elektrībā. Tā, savukārt, ar indukcijas palīdzību uzlādē bezvadu peli. Tāds, lūk, savdabīgs risinājums.

Pagaidām gan tā ir tikai ideja, kas visticamāk netiks realizēta. Taču ideja ir laba un to varētu attīstīt. Piemēram iestrādājot šo siltuma-elektrības konvertoru pašā laptopā un uzlādējot to. Mazs solis tuvāk mūžīgajam dzinējam.
 



Autors: Edgars

Ļoti ekonomisks auto

EkoKakao, Auto    
Ļoti ekonomisks auto


Kā jūs domājat, kurš auto ir visekonomiskākais? VW Lupo ar šujmašīnas motorīti? Varbūt Toyota Prius? Nē, neuzminējāt vis. Visekonomiskākais ir 1959.gada Opel T-1.

Nu labi, runa ir par speciālām ekonomiskuma sacīkstēm sagatavotu auto, bet temats joprojām ir apspriešanas vērts, jo mūsdienu pasaulē daudz uzmanības tiek pievērsts tiešā un pārnestā nozīmē izsmeļamo dabas resursu ekonomēšanai. Kamēr patērētājus no jauna šokē ziņas, ka samērā ekonomiskie hibrīdauto ražošanā patērē tik daudz dabas resursu, ka pēcākie ekoloģiskie ieguvumi ir vienkārši smieklīgi, vecais labais Opel T-1 ar oriģinālo četru cilindru dzinēju patērēja 0.66 litrus benzīna uz 100 kilometriem.

Protams, šis rekords tika sasniegts ar auto, kura konstrukcija bija īpaši atvieglota un izmainīta, bet dzinēja degvielas padeve izmainīta un īpaši ieregulēta. Tomēr rezerves kompromisiem ir lielas un jādomā, ka vecā, labā iekšdedzes dzinēja potenciāls vēl ne tuvu nav izsmelts. Tiesa, ekoloģiskumam vienmēr vispirms jāsākas indivīda galvā.
 



 vecāki raksti →

...
↑ uz augšu          Copyright © Tup un Turies SIA | reklama@kakao.lv | info@kakao.lv
Mastodon
Realizācija Tup un Turies